Monday, November 1, 2010

Sakitnya Sakaratul Maut...

Di sini ada satu cerita.
Kisah cinta yang sebenar-benar cinta.
Sungguh.. Hati saya dihimpit rasa sayu.
Sebak di dada masih terasa sesaknya.
Kesan linangan air mata masih terasa panasnya.
Bait-bait ayat yang saya baca

sebentar tadi bermain-main di minda.
Benarlah.. DIA tiada galang gantinya.

Air mata ini mudah benar mengalir

mengenangkan ayat-ayat itu.
"Sakitnya sakaratul maut ini wahai Jibrail"
Di saat itu, hati saya tersentak.
Jika manusia agung tanpa

secalit dosa itu pun mengaduh

tentang sakitnya sakaratul maut itu.
Apatah lagi diri saya yang penuh

dengan dosa-dosa ini?
Adakah mampu saya menanggung

pedihnya sakarat itu.
Andai saya dijemput-Nya tanpa

sempat saya bertaubat.
Atas dosa-dosa yang pernah saya

lakukan dalam kehidupan selama ini??
Lalu bagaimanakah nasib saya ketika itu??

"Wajahnya masih tenang.
Namun bibirnya sudah sedikit kebiruan.
Saidatina Fatimah sudah tidak

mampu menahan esak tangisnya.
Manusia agung itu sudah semakin

hampir meninggalkan kita.
Saidina Ali menghampiri

manusia agung itu.
Apabila menyedari ada sesuatu

yang cuba diluahkan dari bibir itu.
UMMATI.. UMMATI..UMMATI.."

No comments:

Post a Comment