Tuesday, June 14, 2011

Hidup seorang Pemimpin...Hebatnya Kepimpinan Rasulullah S.A.W

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Alhamdulillah segala puji-pujian hanya kepada Allah yakni Tuhan seklaian alam yang memberikan ruang dan peluang untuk ana menjengah sebentar blog yg dh lama usang akibat masa yg seakan2 kereta Ferrari sdgkan ana ni naik basikal tua milik Pak Mat Kampung Pinang Sebatang. Mungkin jg dsbbkan kekecewaan, maka ana ambik waktu utk beruzlah mnggalkn beberpa ketika blog ni sbb xde ilham utk menulis...Teringat kata2 Habib Zain bin Ibrahim bin Sumaith yang 
menegaskan kepada semua hadirin termasuk ana di dlm kuliah beliau supaya mengambil iktibar dari Surah al-Asr terutamanya ayat kedua dan ketiga. Firman Allah s.w.t, "Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."
sampai skrg belum mmpu kita manfaatkan masa dengan sebaiknya..Allah...
pejam celik pejam celik dh hmpr 4bulan aku ditaklifkan oleh Allah sbg Majlis Perwakilan Pelajar..ana cuma sbg insan kerdil yg dipilih Allah..bkn jawatn ni yg dihrpkn tp amanah yg tlh dprtanggungjwbkan itu yg mnjadi kegelisahan..Ya, hidup ana skrg sbg seorng pemimpin namun hakikat sbnar hebatnya seorng pemimpin itu trletak pd teladan yg dibawanya..Allah..Hebatnya Kepimpinan Rasulullah s.a.w itu yg hndak ana smpaikan..
saat ini, ana benar2 diuji Allah dgn plbagai ujian yg mndatang tnpa hnti setelah brgelar pemimpin..ap yg hndak dibawa sbnrnya???
ada perkara yg hndak dibawa dn perlu dibawa..dah mcm2 ujian difitnah, diherdik, dicaci, disabotaj, dan mcm2 "di" lagi..namun ana teringat firman Allah dlm 
surah al-Ankabut: 2
"Apakah manusia itu mengira bahawa Kami akan membiarkan shja mereka mengatakan 'kami telah beriman'  sedang mereka belumlagi diuji dengan apa-apa ujian pun"
Bagaimana hebatnya Rasulullah s.a.w bersabar dengan segala ujian yg diturunkn Allah kpd baginda hatta Nabi s.a.w pernah dibaling dengan batu oleh kaum Quraisy shinggakan berdarah kaki nabi dan darah yg begitu banyak di dlm kasut Nabi s.a.w mnyebabkn ianya sperti bunyi air yg berkocak di dlm kasut..Allahuakhbar...sakitnya Ya Rasulullah... ='( ..
Namun apakah baginda membalas semua prbuatan mereka trsebut dgn pmbalasan semula???? Tidak sama sekali..
bukan shja kita yg marah dgn mereka2 trsebut bahkan Malaikat Jibril turut sama merasainya shnggakan Jibril brkata kpd Nabi s.a.w 
"Ya Rasulullah, mahukah engkau aku mmbntumu memusnahkn mereka2 trsebut dgn menimpakan gunung Uhud ke atas mereka??namun Nabi s.a.w menolak bntuan Jibril trsbt kerana SABARNYA baginda.."
Maha Suci Allah...Nabi Muhammad s.a.w lah Pemimpin terhebat di muka bumi ini..
sedang ana jauh lebih kerdil dan hina namun kecemerlangan baginda sntiasa dicontohi
dan akan cuba untuk sntiasa diikuti segala sunnahnya..
Kembalikan semangat yg dulu,
lupakan semua sejarah yg dh berlalu,
yg pergi biarkan dia pergi,
kerana SABAR itu yg nak dilihat ILAHI..
biar amanah ini yg dipentingkn dahulu,
biar ada yg kecewa dn mmbuat pilihan sndiri,
kerana aku YAKIN akan ALLAH,
kerana itu punca semangat itu kembali...
Allah, semakin berat menongkat mata yg layu,
maka eloklah diakhiri "post" kali ni dengan kalimah Astaghfirullah hal 'Adhim..
Firman Allah, Makusdnya, "dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya"(at-Talaq ayat 2-3)

wassalam....

hakcipta terpelihara: Mencari Kebenaran
                              a.k.a Muhammad Syafik bin Ab Rahman  

1 comment:

  1. assalamualaikum

    Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya mengenai kepimpinannya. Imam (pemerintah) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya. Suami adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya. Wanita adalah pemimpin di rumah suaminya dan akan ditanya mengenai kepimpinannya. Khadam (orang gaji) adalah pemimpin kepada harta benda yang diamanahkan kepadanya dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Tiap-tiap kamu adalah pemimpin dan kamu akan ditanya mengenai kepimpinan kamu.”

    (Hadith riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi dan Ahmad)

    ReplyDelete