Saturday, March 3, 2012

Langkah Yang Semakin Lemah

Setiap langkah kita perlukan kekuatan..
Tanpa kekuatan, langkah demi langkah itu xkan mampu dan terdaya..
Bagi yang meyakini bahawa segala kekuatan itu datangnya dari Allah swt, maka pasti kepada Allah swt dimohon dan dirayu agar diberikan kekuatan untuk melangkah lagi..
Namun, kadang kala Allah swt sengaja menguji hambanya yang memohon kepada-NYA..
Bukan DIA tdk mendengar atau tdk ambik tahu permintaan hambanya, tetapi itulah ujian dari-NYA untuk menilai hamba2NYA yg benar2 beriman kepadaNYA..
Firman Allah swt: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka belum diuji?” (Al-Ankabut: 2)
Ujian itu menyakitkan bukan?
Namun, bagi yg melihat ujian itu dari sudut tarbiyah diri, maka ujian itu menjadi sesuatu yg cukup indah..bagi HATI YANG SIHAT, dia akan meyakini bahawa ujian itulah yang menandakan Allah masih memandang dia..
Apabila ujian dilihat dari sudut yang positif, maka teruskanlah melangkah..Cuma, langkah selepas itu tdk lagi sama seperti dulu..kadang-kala lemah dan mengundang putus asa..walaupun hati meyakini akan janji-janji Allah, tapi langkah tetap tdk mampu diteruskan sama seperti dulu..langkah semakin kecil dan semakin mengecil dan akhirnya terjatuh..tersungkur muka ke Bumi Allah swt ni..
Tidak ada yang menolong..tdk ada yang membantu..juga tdk ada yang melihat saat dan ketika itu..hanya diri yang keseorangan menanti hadirnya bantuan dan pertolongan..apa yang ditunggu hanyalah pertolongan daripada Allah swt..tunduk akur mencium tanah, menyembah ke Bumi meruntuhkan ego diri yg selama ini menguasai..
Saat itu, mampukah diri untuk bangun berdiri??Mampukah dikuatkan hati untuk meneruskan langkah lagi??Bantulah Ya Allah..Kuatkanlah diri yang lemah ini ya Allah.. T_T
muhammadsyafik.blogspot.com

1 comment: