Wednesday, October 26, 2011

SYAHID BESAR & SYAHID KECIL

Mati syahid terbahagi kepada dua jenis, syahid besar dan syahid kecil. Syahid besar merujuk kepada seorang muslim yang meninggal dunia di medan perang ketikaberjuang membela Islam. Orang yang gugur syahid seperti ini jenazahnya tidak dimandikan, tidak dikafankan dan dikebumikan di tempat beliau gugur, iaitu dimedan perang itu sendiri.

Syahid kecil merujuk kepada seorang muslim yang meninggal dunia dalam keadaan dizalimi, keadaan mengerikan atau dalam keadaan sedang melakukan pengorbanan.Contohnya ialah meninggal dunia ditikam perompak, dihempap bangunan dan keranawabak penyakit. Orang yang meninggal dunia seperti ini jenazahnya diuruskanseperti biasa. Di Hari Akhirat kelak, mereka dihimpunkan bersama mereka yanggugur syahid di medan perang.

Semua syuhada’, sama ada syahid besar atau syahid kecil dikumpulkan bersama pada HariAkhirat kelak. Mereka mendapat kedudukan yang istimewa dan pahala yang banyak.Namun para syuhada’ ini berbeza-beza tingkatan mereka dengan yang gugur di medanperang berada di tingkatan yang lebih tinggi berbanding yang meninggal duniadalam keadaan dizalimi, mengerikan atau sedang melakukan pengorbanan. Olehkerana itulah dibezakan antara syahid besar dan syahid kecil.

Termasukdalam kategori syahid kecil ialah wanita yang meninggal dunia ketika sedanghamil atau ketika sedang melahirkan. Hadis-hadis yang menerangkan hal iniberstatus sahih. Para pembaca sekalian boleh merujuk kitab Shahih al-Targhib wa al-Tarhib,hadis no: 1394 & 1398.

Perkara penting untuk meraih darjat syahid kecil ialah redha ketika sedang menghadapi kematian. Ketika sedang sakratul maut, hendaklah redha, bahkan gembira kerana akan dapat berjumpa dengan Allah dalam suasana sebagai seorang syuhada’.Firman ALLAH dalam hadis qudsinya:

" KEIKHLASAN ITU ADALAH SUATU RAHSIA DI ANTARA-KU. 'AKU' TITIPKAN DIA KE DALAM HATI ORANG YANG 'AKU' CINTAI DI ANTARA HAMBA-KU."
(Sirrus Salikin hal.150)

No comments:

Post a Comment