Wednesday, December 28, 2011

Teladani Umar bin Abdul Aziz

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Alhamdulillah, pertama-tamanya marilah sama-sama kita merafakkan seinfiniti kesyukuran kita kpd Allah swt, kerana di saat ini, kita masih lagi dikurniakan nikmat2-NYA yg melimpah ruah tanpa pernah kita meminta bahkan DIA memberi sblm kita meminta dan DIA tahu ap yg kita perlukan..yang paling besar lagi iaitu nikmat Iman dan Islam yg insyaAllah masih lg kekal tersemat dlm roh-roh kita..dgn izinNYA juga jari-jemari ni masih lagi mampu digerakkan untuk menekan-nekan huruf-huruf di laptop ni..Alhamdulillah, usai balik dari surau terbaca satu artikel berkenaan seorang pemimpin yang begitu zuhud..seorang pemimpin yang begitu amanah..seorang pemimpin yang begitu ana kagumi iaitu Saidina Umar Bin Abdul Aziz..teringatkan blog yang dah lama tak jenguk akibat kesibukan, maka insyaAllah inilah tempat utk ana berkongsi ttg kisah beliau..

SEBELUM MENJADI KHALIFAH
Sebelum menjadi Khalifah, Umar bin Abdul Aziz hidup dalam kemewahan. Beliau lahir dan dibesarkan di Madinah. Oleh kerana dia tidak mengikut ayahnya yang berpindah ke Mesir(untuk menjadi Amir), Abdul Malik bin Marwan, khalifah ketika itu yang juga pak cik sebelah ayahnya memerintahkan elaun 1000 dinar kepada Umar bin Abdul Aziz setiap bulan.[nilai syiling dinar kini lebih kurang 5ribu sekeping. 5000x1000=5m]. Umar bin Abdul Aziz bila bejalan akan terbau harum minyak wanginya dari kejauhan. Rambutnya terurai rapi dan indah. Sarung jubahnya dibiar meleret dan jalannya melenggang. Dia popular dengan gaya jalannya itu. Kalau seliparnya rosak, dia akan terus membuangnya, jika hambanya mengambil selipar itu(untuk dibaiki) dia akan marah. Sutera berharga 800 dirham masih kasar padanya. Meskipun begitu, dia tidak pernah melakukan perbuatan tercela yang berkaitan dengan perut, kemaluan dan pemerintahan.

KETIKA MENJADI KHALIFAH
Sejak menjadi khalifah, Umar bin Abdul Aziz meninggalkan kehidupan mewah kerana takutnya dia dipersoalkan di hari pembalasan kerana amanah pada harta rakyatnya. Gajinya sebagai khalifah ialah 200 dinar. Setiap hari, belanja untuk keluarganya makan cuma 2 dirham. Bajunya cuma 8 dirham tetapi bila dia mengusap baju itu dia masih berkata 'Alangkah bagusnya..'. Pada suatu ketika dia terlambat kemasjid untuk bersolat Jumaat sehingga ramai jemaah mencelanya, sebenarnya bajunya dicuci dan dia tidak ada baju lain untuk dipakai. Malah, Umar tidak mampu mengumpulkan biaya untuk dia menunaikan Haji. Walaubagaimanapun, dia berjaya mengkayakan rakyatnya hingga tiada siapa yang berhak menerima zakat. Seluruh baitul-mal digunakan untuk menolong orang miskin, sakit dan ibn sabil (anak yatim sebab peperangan), membantu rakyat menyelesaikan hutang dan melepaskan pajak, mengembalikan harta yang dirampas secara zalim oleh pemerintah terdahulu dan memberi setiap orang buta seorang pembantu khas.

Suata hari seorang wanita Iraq datang kerumah Umar bin Abdul Aziz. Oleh kerana tiada pengawal yang berkawal dirumahnya, sesiap saja boleh datang berjumpa khalifah. Ketika perempuan itu datang, Fatimah (isteri umar) sedang menjahit pakaian lalu menyambut kedatangan tetamunya. Ketika mereka sedang bercakap-cakap, datanglah Umar keperigi disisi rumahnya. Dia mengambil air dari perigi dan membasuh lantai rumah yang berdebu. Sambil dia mengambil air, dia asyik melirik pada Fatimah. Wanita Iraq itu pon berkata kepada Fatimah 'Tutuplah dirimu lebih rapat, kulihat pembantumu ini sering menjeling kepadamu'. Lalu Fatimah menjawab 'Dia bukan pembantuku, dialah Amirul Mukminin'. Aduhaii.. khalifah disangka pembantu, betapa sederhananya penampilan Umar bin Abdul Aziz.

Sejak dari dahulu, bani Umayyah menikmati kemewahan yang dikurniakan dari Khalifah mereka. Tetapi ketika Umar bin Abdul Aziz memerintah, beliau memotong pemberian yang biasa mereka dapati. Malah segala harta rakyat yang mereka dapati secara zalim (melalui khalifah terdahulu) juga dipulangkan semula kepada tuannya. Ini menyebabkan bani Umayyah tidak suka kepada Umar. Suatu hari mereka menemui Umar untuk mengambil pemberian dari Umar, tetapi Umar hanya memberi 10 dinar saja pada mereka. Meraka marah kerana tidak berpuashati, lalu Umar berkata 'Aku habiskan satu malam memohon ampun kepada Allah untuk memberikan kamu 10 dinar ini'. Bani Umayyah mencela diri sendiri kerana mengahwinkan ayah Umar; Abdul Aziz bin Marwan dengan cucu Saidina Umar Al Khattab yang terkenal tegas dalam pemerintahan.

AKHIR PEMERINTAHANNYA
Setelah kematian pembantu setianya; Sahal(saudaranya), Abdul Malik(anaknya) dan Muhazim(hambanya) beliau berdoa supaya Allah segera menjemputnya. Beliau akhirnya wafat kerana diracun. Sebelum wafat, dipanggil orang yang meracunnya malah memaafkannya. Beliau memerintah cuma selama 2 tahun 4 bulan tetapi membawa kesenangan pada rakyatnya.

Wallahu’alam…semoga perkongsian ini bermanfaat kpd semua..teladanilah sifat2 beliau yang cukup hebat ketika mana bergelar sbg seorang pemimpin..Ya Allah, semoga aku dapat mencontohi akhlak Baginda Nabi saw dan sifat2 yg ada pada Saidina Umar bin Abdul Aziz..Amin

No comments:

Post a Comment